زمان جاری : شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 8:11 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 343
نویسنده پیام
admin آفلاین


ارسال‌ها : 374
عضویت: 27 /3 /1392
محل زندگی: Tehran
شناسه یاهو:
تشکرها : 218
تشکر شده : 225

رشته تحصیلی : دامپزشکی

مقطع تحصیلی : دکترای حرفه ای

دانشگاه : آزاد

حیوان مورد علاقه : سگ

حالت من :


خوک گینه یا خوکچه هندی (یک پرونده در مورد یک موجود محبوب)
در بین حیوانات خانگی طرفداران بی شماری دارد. خوک گینه با نام علمی Cavia porcellus که خوکچه هندی (Cavy) نیز نامیده می شود گونه ای از جوندگان متعلق به خانواده Caviidae و جنس cavia می باشد.این جانوران برخلاف نامی که دارند نه در خانواده خوک ها قرار دارند و نه گینه ای هستند. وت پارس شما را به مطالعه کامل این پست آموزشی در ادامه مطلب دعوت می کند.
خوک گینه با نام علمی Cavia porcellus که خوکچه هندی (Cavy) نیز نامیده می شود گونه ای از جوندگان متعلق به خانواده Caviidae و جنس cavia می باشد.این جانوران برخلاف نامی که دارند نه در خانواده خوک ها قرار دارند و نه گینه ای هستند.
اصلیت این گونه متعلق به کوه های آند می باشد و مطالعات اخیر برپایه بیوشیمی و روابط خویشاوندی نشان می دهد که آنها اهلی شده نسل هایی اند که از تلاقی گونه هایی نظیر C.aperea و C.fulgida یا C.tschudii بوجود آمده اند و بنابراین در حیات وحش وجود ندارند.
بر اساس مطالعات مولکولی و ساختار شناسی جمجمه و ساختمان اسکلتی احتمال اینکه این گونه از C.tschudii گرفته شده باشد بسیار بیشتر می باشد.



خوک گینه نقش بسیار مهمی را در فرهنگ و زندگی مردم آمریکای جنوبی بازی میکند ، به خصوص به عنوان یک منبع غذایی ، و همچنین در جوامع مذهبی و پزشکی هم جایگاه دارد.در جوامع غربی ، خوک گینه در بین نگهدارنده های حیوانات خانگی بسیار محبوب است و توسط تجار اروپایی از قرن ۱۶ مورد توجه بوده است.
طبیعت رام و سربه راه ، کنترل راحت و تغذیه و نگهداری آسان از مهمترین عوامل محبوبیت آنهاست.
در گذشته از این حیوان به عنوان یک موجود آزمایشگاهی استفاده می شده است ولی از قرن ۱۹ به بعد دانشمندان از سایر اعضای خانواده جوندگان مثل رت ها و موش برای این منظور استفاده می کنند؛گرچه هنوز هم در مطالعات دیابت جوانی،توبرکلوزیس،شوره،کمبود ویتامین ث و مشکلات زایمان از آنها بهره می بریم.

تاریخچه

نخستین اهلی سازی این حیوان به ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد که به عنوان ماده غذایی در کشورهای ناحیه کوه های آند در آمریکای جنوبی ( جنوب کلمبیا،اکوادور،پرو و بولیوی امروزی) پرورش داده می شد.
خوک گینه در افسانه های اجدادی این سرزمین ها نیز جایگاه ویژه ای دارد به طوری که در نقاشی ها و سنگ نبشته های بجا مانده از مردم نخستین پرو،رد پایی از این جاندار یافت شده و حتی مورد پرستش قرار میگرفته است و در مراسم ویژه به عنوان هدیه بین افراد رد و بدل می شده است.
پزشکان باستان از این حیوان در تشخیص بیماری هایی نظیر زردی،روماتیسم،آرتریت و تیفوس به عنوان مدیوم استفاده میکرده اند و جالب اینجاست که در اکثر مواقع تشخیص و درمان موفقیت آمیز بوده است.
نامگذاری

اینکه چرا این حیوان را خوک گینه نامگذاری کرده اند دلایل و نظریه های متفاوتی دارد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می کنیم.با آنکه این حیوان هیچ ارتباطی با خانواده خوک ها ندارد ولی احتمالا به دلیل شکل ظاهری،غذا خوردن دائمی و زیاد،داشتن صدایی شبیه صدای خوک،سر بزرگ نسبت به بدن و … آنها را خوک نامیده اند.
لقب گینه ای هم نظریه های متعددی دارد.عده ای معتقدند دلیل این امر ورود این حیوان به اروپا از راه گینه میباشد،عده ای عقیده دارند این لقب از نام منطقه ای به نام گوئیانا (Guiana) در آمریکای جنوبی گرفته شده است و برخی نظر دیگری دارند و معتقدند از آنجا که در زبان انگلیسی به هرچیز ناشناخته لقب گینه ای داده میشود ، به این حیوان نیز به دلیل نامعلوم بودن مکان آن این لقب را داده اند ولی در کل دلیل اصلی این موضوع مشخص نم یباشد.

خصوصیات و محیط

خوک گینه یک جونده بزرگ می باشد و وزنی بین ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ گرم دارد،حدود ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر طول دارند و به طور متوسط ۴ تا ۵ سال عمر می کنند ولی میتوانند در شرایط ایده آل تا ۸ سال هم زندگی کنند.برحسب کتاب رکوردهای گینس در سال ۲۰۰۶ ، یک خوک گینه با سن ۱۴سال و ۱۰ماه به ثبت رسیده است.

زیستگاه طبیعی

C.porcellus به صورت طبیعی در طبیعت وجود ندارد و همانطور که ذکر شد از تلاقی سایر گونه ها مشتق شده است که عمدتا در مناطق مختلف آمریکای جنوبی دیده میشوند.برخی گونه های خوکچه هندی نظیر C.analaimae و C.guianae نیز در قرن ۲۰ شناخته شده اند که جزو گونه های وحشی میباشند.این خوک ها در سبزه ها و لابلای گیاهان زندگی میکنند، موجوداتی کاملا اجتماعی هستند و در گروه های کوچک شامل چندین ماده (sow) ، نر (boar) و افراد جوانتر ( که به اصطلاح pups نامیده میشوند) زندگی میکنند.
با یکدیگر حرکت و مهاجرت میکنند و علف و سایر گیاهان را می خورند و هیچ غذایی را انبار نمیکنند.از آنجایی که برای خود هیچ پناهگاه و آشیانه ای ندارند عمدتا می توان آنها را در سایه بان های سایر حیوانات و همچنین در درزها و شکاف های ایجاد شده توسط گیاهان پیدا کرد.خوک گینه حیوانی شب رو است و بیشتر در سحرگاه و گرگ و میش صبح فعالیت میکند و همین مساله باعث میشود سایر حیوانات شانس کمی برای شکار کردن آنها داشته باشند.

زیستگاه خانگی

خوکهای گینه ی اهلی شده در گروه های دوتایی یا بیشتر قرار میگیرند،گروه ماده ها و یا گروهی از یک تا چند ماده به همراه یک نر عقیم شده ترکیب مناسبی برای نگهداری میباشد.این جانوران خیلی زود پیوند با همنوعانشان را یاد میگیرند و با آنها ارتباط برقرار میکنند.
مطالعات و آزمایشات نشان میدهد که هنگامی که در جمعی آشنا قرار میگیرند استرس کمتری دارند تا نسبت به زمانی که در جمع غریبه قرار میگیرند و در این شرایط نورواندوکرین بیشتری ترشح میکنند.ممکن است در صورتی که قفس جای کافی داشته باشد بتوان نرها را در گروهی قرار داد به شرطی که هیچ ماده ای در قفس نباشد.


این موجودات ریتم بیولوژیک متفاوتی نسبت به همتای وحشی خود بروز میدهند و میزان دوره فعالیت آنها بیشتر میباشد و مدت کوتاهی بین فعالیت را به خوابیدن اختصاص میدهند.زمان فعالیت به صورت تصادفی است و در ۲۴ ساعت شبانه روز پخش شده است و اینگونه نیست که در ساعتی خاص انتظار فعالیت مشخصی را از آنها داشته باشیم و الگویی وجود ندارد.

خوک های گینه ی اهلی شده عموما در قفس نگهداری میشوند ، گرچه برخی از افرادی که تعداد زیادی از این حیوان را نگهداری میکنند ترجیح میدهند برای یک اتاق مجزا در نظر بگیرند.قفس هایی با کف توری و مشبک از جنس فلز بیشتر مورد توجه هستند.گرچه کف توری و مشبک فلزی میتواند باعث آسیب شود که رخداد عفونت در این موارد شایع است و با نام Bumble Foot (پودو درماتیت اولسراتیو) شناخته میشود.

Cubes & Coroplast ( یا به اختصار C&C) نیز امروزه جز مدل قفسهای پرطرفدار میباشد.قفس ها عموما با خاک اره و یا عناصر چوبی مشابه پر میشوند و محل خواب از چوب سرو قرمز شرقی یا غربی ساخته میشود و گاهی اوقات از صنوبر نیز استفاده میشود که هر دو از چوب های نرم میباشند.گرچه امروزه اعتقاد براین است که این چوب ها دارای ترکیبات فنولی و روغن مضر هستند(هیدروکربن های آروماتیک).محل خواب امن تر شامل تکه های چوب سخت نظیر صنوبر لرزان (aspen) ، محصولات کاغذی و برگ های ذرت و محصولات جایگزین آنهاست.
خوک های گینه علاقه به شلوغی و کثیف کردن قفس خود دارند! و معمولا بر طبق سلیقه خودشان با ریختن غذا و مدفوع در قفس در جاهای مختلف قفس را بهم میریزند.گاهی ادرار آنها در قفس کریستالیزه میشود و از این کار برای نشانگذاری قلمرو استفاده میکنند تا هنگامی که قفس را ترک میکنند خیالشان راحت باشد.

این موجودات علاقه ی زیادی به هم خانه بودن با سایر جوندگان مانند موش صحرایی و همستر ندارند و این کار باعث افزایش عفونت های تنفسی در آنها میشود و همچنین احتمال بروز رفتارهای پرخاشگرانه را افزایش میدهد.حیوانات بزرگتر ممکن است به خوک های گینه به چشم طعمه نگاه کنند و برخی(مانند سگ ها) میتوانند با تعلیم دیدن از آنها نگهداری کنند.
بودن در کنار خرگوش گرچه از نظر غذایی برای خوک های گینه قابل تحمل است(به دلیل یکسان نبودن منابع غذایی) ولی شانس ابتلا به بیماری های تنفسی با عواملی مانند Bordetella و Pasteurella را در آنها افزایش می دهد.

مراقبت و نگه داري


رژيم غذايي
همانطور كه در بخش ها ي ديگر اشاره شد مكانيزم بدن خوكچه ها تفاوتهاي بسياري با جوندگان ديگر مانند همستر و خرگوش و ... دارد.
سيستم متابوليزم بدن خوكچه ها به خودي خود قادر به ساخت ويتامين ث و كلسيم نميباشد-از اين رو اين دو پارامتر در برنامه غذايي آنها بايد بيشتر جاي داده شود تا بتوان اين كمبود را بر طرف ساخت.
كمبود اين دو گروه غذايي موجب بيماريهايي ميشود و در موارد حاد منجر به مرگ آنها خوا هد شد.از اين رو مستلزم دقت بسياري مي باشد.
خوكچه ها تمامي انواع ميوه جات و سبزيجات را مصرف ميكنند اما برخي از آنها در گروه غذاي اصلي آنها جاي داده مي شود.

توجه

هرگز از دانه ها ي روغني مانند تخم آفتاب گردان و... درغذاي آنها استفاده نكنيد-زيرا سيستم گورش بسيار حساس آنها به سختي قادر به هضم چربي ها ميباشد.
رژيم غذايي زير شامل نافع ترين مواد غذايي براي خوكچه ها مي باشد.در اينجا به دو رژيم غذايي اشاره ميكنيم.اولي غذا هايي هستند كه روزانه حتما بايد مصرف شوندو دومي مكمل ها ي غذايي مي باشد كه در كنار غذاي اصلي استفاده ميشوند.
رژيم غذايي اصلي روزانه
1.گوجه فرنگي(ويتامين ث)-1 عدد براي هر خوكچه.
2.كاهو و خيار(براي تامين آب بدن)
3.كلم(براي تامين آب)
4.سبزيجات:اسفناج -جعفري-برگ چغندر-برگ تربچه-ريحان(براي تامين ويتامين ث - كلسيم ومواد معدني)
5.پلت (موسوم به دان پارس-نوعي غذاي خشك براي تامين مواد معدني و كوتاه كردن دندانها.قابل تهيه در پرنده فروشي ها)
6.علوفه ي خشك مانند يونجه و سبوس گندم و ...(براي تامين كلسيم و كوتاه كردن دندانها)
7.هويج(براي كوتاه كردن دندانها)
مكمل هاي غذايي(موادي كه در كنار غذاي اصلي مصرف مي شوند)
1.ذرت تازه همراه با برگها
2.فلفل دلمه اي(ويتلمين ث)
3.پوست هندوانه(آب)
4.بيسكوييت هاي سبوس دار(ساقه طلايي)
5.غلات خشك مانند جو-ارزن-شاهدانه و... (به صورت مخلوط در پلت)
6.تمامي انواع سبزيجات و ميوه جات.
(غذا هايي كه فراهم كردن آنها دور از دسترس ميباشد از جمله علوفه و... در بخش فروش فراهم شده اند.)
سلامت
دندانهاي خوكچه ها به مرور بلند مي شوند و براي كوتاه كردن آنها بايد غذاهاي خشك مانند علوفه و ... مصرف كنند.به همين ترتيب ناخن ها نيز مرتبا بلند ميشوند كه معمولا با قرار دادن تكه اي تنه ي درخت اي مسئله حل مي شود و در غير اين صورت بايدآنها را كوتاه كرد.


دندان ها در طول عمر رشد می کنند

نظافت
خوكچه ها نيازي به شستن ندارند-اما خوكچه هاي مو بلند چند مدت يك بار بايد موهاي آنها كوتاه شودو چند روز يكبار شانه زده شود.
شستن موجب از بين رفتن لايه هاي چربي پوست مي شود.
محل نگه داري
بر خلاف تصورات غلط آكواريم ها جاي مناسبي براي نگه داري خوكچه ها نمي باشند و اين امر نيز شايد بسيار مضر براي سلامتي آنها باشد.به دليل رطوبت بسياري كه در اي محل ها بوجود مي آيد.
قفس خوكچه ها نبايد در جاي مرطوب قرار گيرد اين امر مي تواند منجر به بيماري هايي از قبيل قارچهاي پوستي- بيما ري هاي تنفسي و ...گردد.
ترجيحا قفس بايد در مجاورت پنجره رو به آفتاب باشد.
كف قفس براي جذب رطوبت حاصل از فضولات بايد پوشيده از تراشه هاي چوب باشد.
در اروپا و كشورهاي غربي استاندارد هاي خاصي براي قفس نگه داري خوكچه ها در نظر گرفته شده كه معمولا يك لانه ي محفوظ چوبي داخل قفس تعبيه مي شود براي خواب و پناه گرفتن خوكچه ها در موا قعي كه اطراف شلوغ است.ترجيحا قفس روي زمين نباشدو فاصله ي كمي با زمين داشته باشد.

خصوصيات
خوكچه ها خيلي زود با انسان رابطه بر قرار مي كنند و خيلي دوست دارند كه با وسيله اي بازي كنند. در نتيجه هر چه با آنها بيشتر بازي كنيد رابطه ي بيشتري بر قرار مي كنيد.

سه شنبه 28 آبان 1392 - 22:19
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 3 کاربر از admin به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: hamidalizade & mahya & betavet &
mahya آفلاین



ارسال‌ها : 427
عضویت: 23 /5 /1392
تشکرها : 270
تشکر شده : 180

حالت من :


پاسخ : 1 RE خوک گینه یا خوکچه هندی (یک پرونده در مورد یک موجود محبوب)
بسيارررررررررررررمفيدوعالي

دوشنبه 04 آذر 1392 - 10:58
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از mahya به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: betavet /
betavet آفلاین



ارسال‌ها : 128
عضویت: 20 /5 /1392
محل زندگی: همدان
سن: 22
شناسه یاهو:
تشکرها : 74
تشکر شده : 126

رشته تحصیلی : دامپزشکی

مقطع تحصیلی : دکترا حرفه ای

دانشگاه : آزاد اسلامی واحد تبریز

حیوان مورد علاقه : dog

حالت من :


پاسخ : 2 RE
بسیار جامع و کامل.ممنون

چهارشنبه 13 فروردین 1393 - 14:03
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :

theme designed for MyBB | RTL by MyBBIran.com