زمان جاری : شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 9:35 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 9031
نویسنده پیام
betavet آفلاین


ارسال‌ها : 128
عضویت: 20 /5 /1392
محل زندگی: همدان
سن: 22
شناسه یاهو:
تشکرها : 74
تشکر شده : 126

رشته تحصیلی : دامپزشکی

مقطع تحصیلی : دکترا حرفه ای

دانشگاه : آزاد اسلامی واحد تبریز

حیوان مورد علاقه : dog

حالت من :


بیماریهای مشترک بین خرگوش و انسان

سلام دوستان
در زیر لیست بیماریهای مشترک بین خرگوش و انسان را فقط جهت اطلاع رسانی برایتان آورده ام :
1 ـ آسکاریاز (کرم روده) : علائم در حیوان بصورت مشکل تنفسی و سرفه و مشکل گوارشی و حتی ممکن است بدون علائم باشد. در انسان نیز بیشتر در کودکان دیده میشود و افراد بالغ کمتر مبتلا میشوند . علائم در کودکان بصورت پرخوری یا بی اشتهایی ، نفخ شکم ، درد شکم ، اسهال ، استفراغ ، دندان قروچه.
راه انتقال : بلعیدن تخم انگل
2 ـ تب مالت
3 ـ جرب ( شوره متحرک ) : یک نوع آلودگی مایتی است . آلودگیهای مایتی در خرگوشها بسیار شایع است که فقط یک نوع آن قابل انتقال به انسان میباشد که البته این نوع آلودگی مایتی در سگها و گربه ها هم دیده میشود. معمولاً در خرگوش و گربه فاقد علائم ظاهری مشخصی است ولی با معاینه میکروسکپی قابل تشخیص است . در سگها و انسان علائم مشخصی دارد که شامل خارش مداوم و پوسته پوسته شدن سطح پوست است .
این آلودگی در فصل بهار شیوع بیشتری دارد . و همچنین وقتی ویتامین c در جیره غذایی کم بوده و یا حیوان مبتلا به بیماری زمینه ای دیگری که باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن میشود ، باشد نیز این آلودگی نیز بیشتر بروز میکند . همانطور که گفته شد تشخیص آن در خرگوش به آسانی امکان پذیر نیست ولی معمولاً در ناحیه پشت و گردن دیده میشود و میتواند سبب بروز شوره و سبوره و ایجاد خارش میشود . همچنین این مایت ممکن است باعث بروز واکنش حساسیتی شدید در خرگوش شود .
4 ـ درماتوفیت ( عفونت قارچی پوست ) : در تمامی پستانداران مشاهده میشود . انواع مختلفی دارد که بعضی از آنها بین انسان و حیوان مشترک است و در انسان معمولاً پوست و ناخن یعنی بخشهایی از بدن که حاوی کراتین هستند را درگیر میکند . متاسفانه قبل از اینکه علائمی در جوندگان از خود بروز دهد در انسان بروز میکند .
پیشگیری : تغذیه صحیح در جهت بالا بردن سیستم ایمنی بدن جانور . نظافت مداوم محل زندگی و استراحت خرگوش و کنترل محیط زندگی از نظر رطوبت و نور خورشید ( چون قارچها در محیط های مرطوب و تاریک بهتر رشد میکنند )
در صورت مشاهده آلودگی قارچی : استریل کردن محل زندگی از طریق گرداندن شعله مشعل در همه جای قفس جهت استریل کردن و سوزاندن موهای آلوده باقیمانده . سپس تمیز کردن دیواره قفس با فرمالین و ضد عفونی کردن کف قفس با محلول هیدروکسید سدیم یا محلول 5% اسید پراستیک .
5 ـ فیلاریازیس : بیشتر در میمونها و گربه های وحشی . بیماری رایج در کشورهای فقیر . انتقال از طریق پشه ناقل . در ایران دیده نشده.
6 ـ پاستورلوز : بیماری کشنده برای خرگوش . علائم بیماری در خرگوش شامل آبریزش بینی ، عطسه ، سختی تنفس ، پاهای جلویی خرگوش بدلیل تمیز کردن مداوم بینی مات میشود . عفونت گوش میانی و داخلی که علامت آن کج شدن سر حیوان به یک سمت است .
انتقال به انسان از طریق خراش یا گاز گرفتگی که بصورت التهاب در اطراف محل خراش یا گاز گرفتگی بروز میکند .
7 ـ طاعون : بیشتر در جوندگان وحشی و انتقال آن از طریق کک آلوده .
8 ـ تب کیو : بیشتر از احشام بخصوص بز انتقال می یابد . در انسان علائم آنفولانزا را دارد ولی چون باکتریایی است با آنتی بیوتیک درمان میشود . این بیماری برای افرادی که بیماری دریچه ای قلب دارند خطرناک است .
9 ـ هاری : واکسن آن موجود است و اگر خرگوشتان بیرون از خانه زندگی میکند ویا او را بیرون میبرید و امکان دارد با حیوانات آلوده تماس پیدا کند حتماً واکسینه اش کنید .
10 ـ سالمونلا : منبع اصلی آن خزندگان از جمله لاک پشت میباشد و در خرگوش بندرت دیده میشود ولی در صورت ابتلای خرگوش به آن میتواند برایش کشنده باشد . علائم بیماری در خرگوش : ضعف و بی حالی ، تندتر شدن تنفس ، بالا رفتن دمای بدن ، کاهش اشتها به همراه اسهال .
علائم این بیماری در انسان به میزان آلودگی بستگی دارد و میتواند شامل علائم زیر باشد : اسهال ، درد شکمی ، تب خفیف و ندرتاً سپتی سمی .
11 ـ کنه
12 ـ نماتود ( کرم روده ای ) تریکوسترونژیلوس
13 ـ تولارمی : بیشتر در خرگوشهای وحشی دیده میشود و میتواند برای خرگوش کشنده باشد . علائم آن در خرگوش شامل : تب بالا ، لاغری مفرط
علائم آن در انسان : شبیه آنفولانزا مثل تب و سردرد و تهوع . شکل زخمی آن رایجترین شکل آن است که با تورم غدد لنفاوی همراه است . با آنتی بیوتیک قابل درمان است و واکسن نیز دارد .


با توجه به توضیحات فوق بهتر است به چند نکته توجه فرمایید :
* خرگوشتان را قبل از آوردن به خانه نزد دامپزشک ببرید تا خوب معاینه شود و درمانهای ضد انگلی در موردش انجام گیرد
* محیط زندگی خرگوشتان را پاکیزه نگه دارید و یک رژیم غذایی درست برایش در نظر بگیرید .
* خرگوشتان را به طور منظم جهت معاینات پزشکی نزد دامپزشک ببرید .
* در حفظ نظافت شخصی خود بکوشید و بعد از دست زدن به هر حیوانی دستتان را با آب و صابون بشویید .

سه شنبه 12 شهریور 1392 - 00:40
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از betavet به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: admin &
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :

theme designed for MyBB | RTL by MyBBIran.com